Argumentació entre l'ornamentació i la funcionalitat de l'arquitectura
El primer que va reflexionar i
estudiar sobre si l'arquitectura havia de ser funcional o ornamental va ser
Adolf Loos, que, influït per les idees de Gottfried Semper i la seva teoria del
principi de revestiment (teoria que explica que l'origen i la qualitat de
l'arquitectura està en el revestiment) Adolf Loos va escriure "Ornament i
delicte 1908" en que deia que l'evolució de la cultura era proporcional a
la desaparició dels objectes utilitaris i que molts arquitectes de la època
seguien en fanatisme. Loos estava en contra de l'ara Nouveau (corrent del
modernisme que es basa en la decoració i ornamentació) i defensava estrictament
que el principal objectiu de la casa és que els habitants tinguin el màxim
confort. Si un objecte de la casa només feia la funció d'ornamentar, allò no
era signe de confort i per tan s'havia d'eliminar. Els objectes en arquitectura
han de tenir una funció clara i concisa que doni a l'usuari el requeriment pel
que ha estat creat. Un objecte ha de ser funcional encara que sigui de lo més
simple. Per posar un exemple, Adolf Loos va crear un seguit de models de
làmpades que eren molt senzilles fetes de llautó i sempre deixant les bombetes
vistes, donant un aire de senzillesa amb una funció més que marcada però sense
ornament.
 |
Làmpada creada per Loos |
Però el seu discurs es va mostrar bastant polèmic ja que en algunes
de les seves obres com per exemple el propi pis de Loos a Bosendorfer Strasse
podem veure que els interiors sembla que estiguin ornamentats a causa de els
revestiments (catifes, cortines etc) que ell hi posa per al confort. Per
exemple, el terra de l'habitació del seu pis està tota revestida amb una estora
i de les parets hi pengen unes cortines (recordant el principi de revestiment
de Semper), algunes de les bigues de la casa només fan la simple funció de
distribuïdor per al confort i a la vegada ornamental.
 |
Habitació del pis de Adolf Loos, totalement ornamentat pel confort |
Fins i tot, en la Casa Steiner,
un dels seus últims projectes oblida la façana i només es centra amb l'interior
creant així unes cases de façana desordenada ja que cada finestra està allí pel
simple fet que en l'interior de la casa dona confort.
 |
Seguit d'obertures sense un ordre marcat |
Si haguéssim de definir Adolf
Loos en un parell de paraules diria que Loos és confort funcional i ornamental
però sense ornamentació.
Però tot aquest raonament
actualment ha canviat una bastant respecte l'arquitectura contemporània a
l'arquitectura moderna. Per començar els arquitectes moderns tenen referents de
l'arquitectura vernacla popular (per exemple Le Corbusier va viatjar per tota
Europa, més concretament per la zona de Turquia i es va quedar amb meravellat
per aquesta arquitectura) i gràcies a això, a aquesta diversitat de cultures
hem arribat on estem. Avui en dia tenim com a màxim exponent a tenir en conte
la Sostenibilitat ja que estem dintre
d'un context de crisis econòmica mundial i això passa per projectar un tipus de
cases lo mes eficientment funcionals possibles, hem deixar una mica de banda la
ornamentació per passar a construir cases mirades des del punt de vista sostenible.
I per projectar de manera sostenible com he dit abans hem de mirar la
arquitectura vernacla, que respon a la lògica de lo obi i no tothom te en conte
perquè està entre lo popular i lo modern.
Tot i així la meva opinió és que
tot i que la arquitectura vernacla no sigui moderna en tota la seva plenitud,
és la que hem de tenir en conte perquè funciona la mar de be i a demés
sostenible, senzilla i funcional.
A part, la classe de SDR hem fet
un flaix visual amb la argumentació aquesta de Ornamental / Funcional en el
mon Contemporani / Modern
No hay comentarios:
Publicar un comentario